Mangler appetit og spiser ikke grønt

19. marts 2009

Alder:
8 mdr.

Mangler appetit og spiser ikke grønt

Kære Helen

Min søn Sigurd på knap 8 mdr spiser ikke særligt meget og vil slet ikke spise grøntsagsmos. Amningen stoppede for en måneds tid siden, da jeg efterhånden fik mindre og mindre mælk.

Nu får han så ca. 4 flasker i døgnet a 100-120 ml- fordelt på tidlig morgen, formiddag, aften (i form af vælling, da han sjældent spiser noget særligt om aftenen) og sen aften.
Derudover spiser han om morgenen en smule (3-5 skefulde) havregrød (lavet på mme), 4-5 både frugt (banan, jordbær, appelsin mm) og en lille bid brød.
Til frokost 4-5 små bidder rugbrød med pålæg og en ostehaps. Nogle gange også en bid avokado eller kogt gulerod el. lign.
Eftermiddag en lille portion (ca 1/2 dl) youghurt eller frugtgrød og måske en bid brød eller frugt.
Om aftenen (1730-18) er det meget svært at få ham til at spise noget som helst. Han får lov til at få en masse forskellig mad i hånden, og som regel er det bidder af det som vi andre spiser. Men lige meget hjælper det. Han roder lidt rundt med ...

Annonce

... maden, men bliver meget hurtigt træt af at sidde med ved bordet. Ved de fleste måltider virker det som om at han har al for travlt med alt muligt andet end at spise. Vi forsøger endda så vidt muligt at undgå for mange distraktioner ved bordet.

Nogle gange prøver jeg at sidde på gulvet eller andre steder med ham, for at det skal være lidt anderledes, men det ser ikke rigtig ud til at gøre en forskel..

Så, altså, alt i alt har han svært ved at spise særligt meget af gangen. Bryder sig ikke om at blive "fodret" med en ske, men får heller ikke tilstrækkeligt indenbords når han selv styrer hvad der kommer ind.

Derudover har han aldrig gidet grøntsager. Han spytter alle former for grøntsagsmos ud igen. Både de hjemmelavede varianter og dem på glas. Avokado og kogt gulerød kan dog glide ned i små mængder. Jeg er bange for at han ikke får den næring han har brug for når han næsten ikke får grøntsager, og ikke spiser så meget i det hele taget..

Gode råd søges!

Med venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.