Brev:
Mangler appetit og spiser ikke grønt
19. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Mangler appetit og spiser ikke grønt
Kære Helen
Min søn Sigurd på knap 8 mdr spiser ikke særligt meget og vil slet ikke spise grøntsagsmos. Amningen stoppede for en måneds tid siden, da jeg efterhånden fik mindre og mindre mælk.
Nu får han så ca. 4 flasker i døgnet a 100-120 ml- fordelt på tidlig morgen, formiddag, aften (i form af vælling, da han sjældent spiser noget særligt om aftenen) og sen aften.
Derudover spiser han om morgenen en smule (3-5 skefulde) havregrød (lavet på mme), 4-5 både frugt (banan, jordbær, appelsin mm) og en lille bid brød.
Til frokost 4-5 små bidder rugbrød med pålæg og en ostehaps. Nogle gange også en bid avokado eller kogt gulerod el. lign.
Eftermiddag en lille portion (ca 1/2 dl) youghurt eller frugtgrød og måske en bid brød eller frugt.
Om aftenen (1730-18) er det meget svært at få ham til at spise noget som helst. Han får lov til at få en masse forskellig mad i hånden, og som regel er det bidder af det som vi andre spiser. Men lige meget hjælper det. Han roder lidt rundt med maden, men bliver meget hurtigt træt af at sidde med ved bordet. Ved de fleste måltider virker det som om at han har al for travlt med alt muligt andet end at spise. Vi forsøger endda så vidt muligt at undgå for mange distraktioner ved bordet.
Nogle gange prøver jeg at sidde på gulvet eller andre steder med ham, for at det skal være lidt anderledes, men det ser ikke rigtig ud til at gøre en forskel..
Så, altså, alt i alt har han svært ved at spise særligt meget af gangen. Bryder sig ikke om at blive "fodret" med en ske, men får heller ikke tilstrækkeligt indenbords når han selv styrer hvad der kommer ind.
Derudover har han aldrig gidet grøntsager. Han spytter alle former for grøntsagsmos ud igen. Både de hjemmelavede varianter og dem på glas. Avokado og kogt gulerød kan dog glide ned i små mængder. Jeg er bange for at han ikke får den næring han har brug for når han næsten ikke får grøntsager, og ikke spiser så meget i det hele taget..
Gode råd søges!
Med venlig hilsen
Marie